Politie gaat meer jagen op hardrijders

Foto : Damian Ruitenga / News United

De politie gaat meer werk maken van de aanpak van hardrijders. Vanaf 2022 gaan vijftig tot honderd onopvallende radarwagens rondrijden op autosnelwegen en provinciale wegen. Dat zegt Egbert-Jan van Hasselt, scheidend projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie, in een interview met De Telegraaf.

De wagens kunnen de snelheid van het verkeer in beide rijrichtingen controleren en bekeuren zonder een automobilist staande te houden. ,,Als er een overtreding wordt geconstateerd, wordt een foto van het kenteken van de auto genomen’’, aldus Van Hasselt.

Volgens de politiecommissaris ‘vallen er nog veel te veel doden door snelheidsduivels en andere verkeershufters’. Reden voor de politie om een nieuw offensief te beginnen. Van Hasselt: ,,Het gedrag van mensen in het verkeer is eigenlijk een afspiegeling van het gedrag in de maatschappij. En als je daar niet corrigerend tegen optreedt, gaat het mis. Ik zie ook de tolerantie afnemen, want de ‘heer in het verkeer’ kom je haast niet meer tegen. Het is alleen nog maar ikke, ikke, ikke.’’

Hij vindt dat het ‘huftergedrag’ in het verkeer alleen maar toeneemt. ,,Het lijkt alsof sommige automobilisten zich onaantastbaar voelen en geen ruimte aan andere weggebruikers willen geven. Automobilisten die als iemand wil invoegen snel het gaatje dichtrijden, zodat het niet lukt. Het zijn dezelfde mensen die als ze een winkel binnengaan niet wachten als er iemand naar buiten komt lopen.’’

Eerder heeft de politie al een geslaagde proef gehouden met snelheidscamera’s in onopvallende politieauto’s. ,,We pakken daarmee beter de snelheidsovertredingen. Wegpiraten hoeven we niet aan te houden; die krijgen net als met flitscamera’s en trajectcontrole netjes de boete op hun deurmat thuis’’, zegt de politiecommissaris.

Al in maart 2020 werd bekend dat politie en Openbaar Ministerie denken dat de verstokte hardrijder zich op den duur neer zal leggen bij de nieuwe snelheidslimiet van 100 km/uur. Wie het gaspedaal toch blijft intrappen krijgt te maken met extra controles: mobiele trajectcontroles.

Total
0
Shares

Geef een reactie

Previous Post

Auto belandt op zijn kant bij ongeval in Nijkerk

Next Post

Amsterdam start proef met preventief fouilleren na schietpartijen

Related Posts
Total
0
Share
×
Chat openen
1
•Tip de redactie
Heeft u een nieuwstip of vraag voor de redactie? Typ uw bericht: